"Hey, my name is djånnathan!"

Varför ska vi svenskar envisas med att uttala våra namn på engelska när vi talar med andra engelsktalande? Det måste ju bara ha med den svenska inställsamheten att göra! Hur många amerikaner skulle komma till sverige, lära sig svenska och säga: Hejsan, mitt namn är Bruse (Bruce)? Det finns ingen anledning att presentera sig med ett namn som man inte heter. Jag heter Jonathan, och inte som i spanskans "schonatan" eller engelskans "djånnathan", och behöver därför inte presentera mig så. Men ändå så gör jag det ständigt då jag presenterar mig för alla nya utbytesstudenter i min korridor! Det är intressant att man i samma andetag som man presenterar sig som en man med amerikanskt namn påstår att amerikaner är feta idioter som man inte vill likställas med. Jag antar att det bara är att förlika sig med tanken om att de flesta svenskar (inklusive mig) direkt eller indirekt åtar sig en rad amerikanska attribut. Jag tänker iallafall forsätta att presentera mig som "djånnatan", det låter lite coolare så!

Kommentarer
Postat av: Josefine Bäckwall

men vi kan ju inte begära att skåningarna ska uttala våra namn rätt heller :P Det är ju dialekten

2009-02-02 @ 17:45:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0