Premiärnerver!

Diktprojektet, som går ut på att jag ska skriva en dikt om dagen med hjälp av tre slumpvis valda ord, tar sin början idag. Jag har alltid velat skriva dikter, men aldrig försökt, så vi får se vart vi hamnar. Jag skulle ljuga om jag inte sa att jag var lite nervös, poesin är ju inte direkt min hemmaplan. Men varje resa börjar ju som bekant med ett steg. Tack för alla fina ord ni skickat in och fortsätt gärna skicka in ord som ni vill se i mina dikter. Nu kör vi!

Dagens ord blev: Dilemma. Baguette. Blomster

Dikt 18/1 -10

Dilemma
   Låsta dörrars kval

Jag dunkar mitt huvud mot
                                                     nyckelhål
som rymmer drömmens scener&
genom blodig panna skådas
   en värld som är för andra

      dit nyckeln inte passar

där revolutionen kommer på cykel&
med baguette under arm&
                                                     demokratins basker sitter på sned

   Bastiljens fästning är fylld utav blomster
   Med rötter i slavsvett och tårar

Tvingas vända vid frihetens port
som snidats av folkets röst

                                                    som tystnat&
                                                    dränkts av vinsorl och dragspel

Nyckelhål är till för att kika i
                                                    inte gå in igenom&
Fickan är tyngd utav svarta nycklar

   passar inte

                                                    in

/Jonathan


Kommentarer
Postat av: Johan Leion

Snyggt!

2010-01-18 @ 16:54:42
URL: http://varjedag.johanleion.com
Postat av: Frida

Bra där =).........

2010-01-18 @ 21:11:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0