Den femte i andra

Faktiskt riktigt nöjd över hur många timmar av dagen jag fyllde med idogt pluggande. Har varit lite trögstartad det senaste, sovit lite för länge och varit allmänt omotiverad. Tror det har berott på att det är så omänskligt svårt att få grepp om hinduismen, men jag har nu fått nytt hopp genom buddha och hans läror. Det känns som en lite mer homogen och greppbar religion. Lyckades också knåpa ihop en lite "facebook-anteckning" då andan plötsligt föll på:

"Offer-snacks"

Många religioner och traditioner ser offret som en helig gåva för att hålla sig väl med gudar eller andra väsen. Det kan röra sig om att eldoffra kor eller att ställa ut en tallrik varm gröt till hustomten. Detta rituella beteende har även kristendomen anammat och i synnerhet lammoffret har blivit en religiös klassiker i sammanhanget. Detta har under några dygn snurrat runt i min tankevärld och det har dykt upp vissa frågetecken kring detta rituella fenomen. Det verkar ologiskt att en snubbe, som ska ha skapat världen och allt det vackra som omger oss, skulle se något värde i att då och då tilldelas ett lamm eller två. Jag är säker på att Gud, som han beskrivs i bibeln, kan vältra sig i ett gastronomiskt överflöd av tacopajer, julbord och allsköns maträtter. Och om han då och då skulle få för sig att äta ett lamm som någon biblisk person offrat, skulle han då bli mätt på det? Eller så kanske lammen bara fungerar som något slags snack som Gud glupskt förtär framför "Seinfeld" med någon himmelsk vitlöksdipp. Jag inser visserligen det symboliska i offerriten, men är det då inte bättre att visa sin tillgivenhet på andra vis?

Och i ärlighetens namn: Om offerlammet är vägen till himlen så tror jag att många moderna kristna ligger lite pyrt till!

Avslutade dagen med att se en video som jag kommer ha mardrömmar om många nätter framöver. Känner mig lätt illamående och funderar på vad som skiljer människor från djur? Inte mycket i det här fallet:
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article4318096.ab

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0