Bokmässan 2010.

Hotel Gothia Towers, Göteborg, 24/9 -10

Jag betraktar göteborgsnatten från ovan. Regn faller från den stjärnlösa septemberhimlen, rader av gatlampor speglar sig i  den blanka asfalten. Mörka skuggor rör sig under Korsvägens runda lyktor. Spårvagnar anländer, stannar, fylls av skuggor, åker vidare. Trafikens brus stiger mot natthimlen som en viskning.

Igår stog jag på scen. Med Bob. Bob Hansson. Kulturtanterna satt på första parkett. "Tanterna älskar dig", utbrister Bob då jag, efter att bekänt att min enda schemalagda radiotid är Melodikrysset på lördagsförmiddagarna, mottagit en rungande applåd. Innan jag fortsätter kan det vara på sin plats med lite geografi. Vi befinner oss alltså i Göteborg i SR:s monter på Bokmässan. P1:s novellpris ska delas ut, Bob Hansson har vunnit pris för sin novell och jag har vunnit för att jag, som Bob uttryckte det, "varit en jävel på att rösta på noveller". Lite närmare bestämt hade jag vunnit tur-och.retur-resa till Gbg, hotellnatt, inträde till bokmässan, lite scentid vid prisutdelningen och en lyxig räkmacka tillsammans med vinnaren (Bob Hansson) och P1:s redaktion. Väl på scen fick jag lite frågor om hitan och ditan och fick själv ställa en fråga till Bob. Scenspektaklet gick på det hela bra och lunchen var supertrevlig. Fick till och med höra av P1:s programchef att det var kul "att en kille med så stor litterär koll fick priset". 
   I övrigt hade jag en helt fantasisk mässa med många spännande seminarier, möten och inköp. Höjdpunkterna var utan tvekan mötena med Bob Hansson och att jag fick Johannes Anyurus debutroman, "Skulle jag dö under andra himlar", som för övrigt är en helt ofantligt bra roman, signerad. Vet dock inte hur lämpligt det var att efter att ha lyssnat till Johannes seminarie kring hans relation till Gud i Svenska Kyrkans monter dunka honom i ryggen och säga "...och grattis till en jävligt bra debut!". 

Jag lyckades också komma över en bunt högintressant litteratur:

- Ett finfint ex av Harry Martinssons rymdepos "Aniara". 
- "Det svarta puzzlet" - en essä om Bruno K. Öijer
- En pocketutgåva av nobelpristagaren Pär Lagerkvists "Dvärgen"
- Kokboken "Raw Delight" och ett seriealbum med "Nemi" till min älskade.

Mer än så fick det inte bli med tanke på den bistra studentekonomin.

Ser redan fram emot en ny mässa nästa år. Mina tänder blänker rött av ett tunt lager blod.

  

Kommentarer
Postat av: Ändy

Hehe, det är du Jonathan som ska lyckas med sånt (ang kommentaren till Johannes)! =)

Så kul att det verkade gå så bra i helgen - vi hörs o syns!

Kram

Ps. Ska snart lyssna på intervjun på P1 också.

2010-09-27 @ 12:58:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0