"Skulle jag dö under andra himlar"

I ett svagt upplyst hotellrum lät jag mina ögon glida över de sista raderna av Johannes Anyurus debutroman "Skulle jag dö under andra himlar". Boken snuddade verkligen vid mitt innersta och jag känner nu ett pockande behov av att dela med mig av den. Den var sannerligen inget mindre än en fullträff!

För er som inte sedan tidigare är bekanta med Anyuru bör nämnas att han är en av de mest kritikerrosade unga, svenska poeterna under 2000-talet och hans senaste diktsamling "Städerna inuti Hall" nominerades till det prestigefyllda august-priset 2009. "Skulle jag dö under andra himlar" är hans första roman.

Boken kretsar kring den göteborgsbaserade skulptören Francis som hela tiden förföljs av sitt mörka förflutna, fyllt av avlidna kompisar, droger och olyckliga förälskelser. För att en gång för alla göra upp med alla plågsamma minnen bestämmer han sig för att resa till Madrid och söka sig en ny identitet, ett nytt liv. I Madrid möter han Nina, en likasinnad konstnär, som han förälskar sig i. Francis och Ninas relation blir komplicerad då de båda slåss mot tidigare tragedier och när Francis senare återvänder till Göteborg glider de sakta ifrån varandra. Francis sökande efter mening mynnar till slut ut i en andlig resa där hans förnimmelser av en gudomlig verklighet blir tydligare och tydligare. 
   Anyurus språk är genomgående poetiskt och rikt på metaforer och fantasifullt bildspråk. Som läsare kastas man vilt mellan bokens nuplan och Francis tidigare minnen, vilket blir effektfullt då det fångar den totala närvaron av minnen som präglar alla människors uppfattning av nuet. Även då boken är skriven i tredje person kommer man Francis mycket nära och han levandegörs genom att man sakta men säkert under boken får ta del av brottstycken ur hans förflutna och hur dessa hjälper honom att tolka de nya upplevelserna som möter honom i Madrid. Johannes Anyuru har på ett skickligt sätt behållt sitt lyriskt detaljrika språk, som man finner i hans dikter, och är inget annat än mästerligt! Läs den, upplev den!

 
 






Lyckades få boken signerad av Johannes på bokmässan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0