Vår på väg!

Vintern rinner sakta ner i avloppsbrunnarna. Kvicksilvret börjar sakta puttra i stadens termometrar. Människor börjar klä av sig i takt med att träden klär på sig. Vårdagjämningen är här.

I tisdags vaknade jag upp i en lägenhet i Stockholm. Solen sken genom fördragna persienner då jag sakta gnuggade sömnen ur ögonen och påminde mig själv om att det var en speciell dag. Min födelsedag, minsann. Jag lutade mig sakta tillbaka och lät tårna dansa till Dave Matthews Bands "Shake Me Like a Monkey", som fortfarande ekade innanför pannbenet efter gårdagens konsert på Arenan. Innanför slutna ögonlock mindes jag i detalj hur jag och Jonas (Pettersson) låtit oss hänföras av den musikaliska odyssé som DMB lät oss följa med på under de dryga två timmar som spelningen varade. Det är givetvis i det närmaste omöjligt att beskriva atmosfären som rådde inne i konsertlokalen när över 3000 människor allsjöng till "Funny The Way It Is" och "Crash" eller när "Lying In the Hands of God" mynnade ut i ett toksvängigt tiominuters-jam som fick hela Hammarbyhamnen att gunga i takt. Jag stod, tillsammans med flera tusen leenden, och åtnjöt den största musikaliska upplevelsen någonsin och de enda i lokalen som inte förstod DMB:s storhet var Expressen och Aftonbladets skribenter. Expressens utsände var en tondöv mupp, Aftonbladets insåg sina begränsningar och skrev att: "Jag kan absolut förstå vad det är i den här blandningen av akustisk rock, blues, jazz och funk som lockar [---] Men för någon fostrad i pop blir det alldeles för många tålamodsprövande tiominuterssjok frijazzfunkig saxofon på vägen dit". 



Fick hem ett flygblad idag från Svenskarnas Parti. De menade att ett tryggare Sverige skapas genom stoppad invandring och utvisning av etniska främlingar. Ett av deras starkare argument var att "många äldre mår dåligt för att de inte längre känner igen sig i Sverige". Eftersvallningarna efter Andra Världskriget börjar avta och högerextrema vindar börjar återigen svepa över Europa. Måste det verkligen behövas ett europeiskt folkmord var hundrade år för att folk ska förstå främlingsfientlighetens konsekvenser? I och med att det ganska precist har förflutit en generation sedan Förintelsen börjar folk glömma. Förneka. När tiderna är tuffa och ekonomin försvagas så behövs det syndabockar. Någon att skylla på, någon som tar från de rika. Eller som Svenskarnas Parti uttrycker det: "skolorna saknar ekonomiska resurser och det blir inte bättre av att pengar måste läggas på extra undervisning åt invandrare".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0